صندوق قرض الحسنه محسنین چاهک
صندوق قرض الحسنه محسنین چاهک آماده خدمت رسانی به مردم چاهک می باشد
قرضالحسنه، دهنده : ما ؛ گيرنده : خدا .(معامله اي آسماني، سنّتی قرآني
حقتعالي از باب لطف و كرم، به بندگان خود مال و دارايي فراوان بدون منّت عطا ميكند، آنگاه ميفرمايد: كيست كه به خدا قرضالحسنه بدهد.
و سپس براي چنين كسي پاداشهايي بيان ميفرمايد كه جدّاً حيرت انگيز است. ميفرمايد آن كس كه از مال طيّب و طاهر خود قرضالحسنه ميدهد:
1- پاداش بيكران به او داده خواهد شد.
2- اجر و مزدي كريمانه به او عطا ميشود.
3-پاداش مضاعف نصيبش خواهد شد.
4-به طور قطع گناهان او آمرزيده ميشود.
5-به طور حتم بهشت برين جايگاه او خواهد بود.
6-خداوند متعال از او قدرداني و تشكّر خواهد كرد.
-7ذخيره ي بسيار مباركي همراه با اجر عظيم براي او محسوب خواهد شد.
آيا مشاهدهي اين همه پاداش واقعاً حيرت انگيز نيست كه ما بخشي از دارايي خود را كه خدا به ما عطا كرده به فرد نيازمندي به طور قرضالحسنه وام بدهيم و بعد به اين همه فضيلت و ثواب دست يابيم.
آيا نه اين است كه خداوند متعالی ميخواهد عدالت را به دست بندگانش جاري سازد و همهي بندگان در شرايط متعالي به سر برند و در جامعهي اسلامي فاصلهي وحشتناكي بين غني و فقير نباشد. همگان از نعمتهاي الهي بهره ببرند و در مسير اطاعت امر او گام نهند و نهايت به مقام لقاي حق نائل شوند.
به حكم قرآن همهي مسلمانان موظّفند درماندگان را دريابند و با خالق خود معامله كنند. معاملهاي كه نتيجهي آن پيشاپيش بهرهمندي فراوان و سودي بي پايان است.
وَ فِي أمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ؛(ذاريات/19)
خوشا به حال آنان كه عامل به اين سنّت قرآنياند و برخوردار از صفات عالي انساني
روايات و احاديثي زيادي در خصوص قرض و حرمت ربا براي سعادت و كمال انسانها وارد شده است كه گزيده اي از آنها به شرح ذيل تقديم مي گردد:
بيان قرض در قرآن و روايات
رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه به برادر مومن خود قرض بدهد، در برابر هر درهمي كه قرض داده هم وزن كوه اُحد، رضوان و طور سينا،حسنات خواهد داشت و اگر براي باز پس گيري آن مدارا كند، از پلِ صراط همچون برق جهنده، بدون حساب و عذاب خواهد گذشت. (ثواب الاعمال، ص 414)
امام صادق - عليه السّلام - فرمود: بر روي درب بهشت اين گونه نوشته شده است: قرض دادن هيجده برابر پاداش دارد و صدقه ده برابر. (بحار الانوار، ج 103، ص 138)
رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: پاداش صدقه ده برابر، پاداش قرض هيجده برابر، پاداش پيوند و ارتباط با برادران ديني بيست برابر و پاداش صلةرحم و پيوند با خويشاوندان، بيست و چهار برابر مي باشد. (الكافي، ج 4، ص 10)
امام صادق - عليه السّلام - فرمود: قرض دادن مال را، بيشتر دوست دارم تا آن كه آن را ببخشم. (بحار الانوار، ج 103، ص 139)
امام علي - عليه السّلام - در وصيت به فرزندشان امام حسن - عليه السّلام - فرمود: اگر كسي در حال بي نيازي ات از تو قرض خواست، آن را غنيمت بشمار تااينكه در روز تنگدستي و احتياج، او نيز قرض تو را جبران نمايد. (نهج البلاغه، نامه 31)
امام صادق - عليه السّلام - فرمود: هيچ مومني نيست كه به خاطر خدا به مؤمن ديگر قرض دهد، جز آنكه خداوند هر روز ثواب صدقه دادن آنرا به حساب وي ثبت كند تا زماني كه آن مال به او باز گردد. (الكافي، ج 4، ص 34)
امام رضا - عليه السّلام - فرمود: پاداش قرض دادن هيجده برابر اجر صدقهاست، زيرا قرض به کسي مي رسد که خود را براي گرفتن صدقه، ضايع (و کوچک) نميکند. (بحار الانوار، ج 103، ص 140)
امام باقر - عليه السّلام - فرمود: هر گناهي با شهادت در راه خدا بخشيده وپاك مي شود، مگر قرض كه كفّاره اي ندارد جز اينكه توسط شخص بدهكار يا شخص ديگري پرداخت شود و يا اينكه طلب كار گذشت نمايد. (وسائل الشيعه، ج 13، ص 83)
پيامبر اكرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه قادر به پرداخت حق ديگران است، اگر طلبكار را معطل كند، در مقابل هر روز تاخير، گناه شخص باجگير در نامه عملش ثبت خواهد شد. (بحار الانوار، ج 103، ص 146)
امام رضا - عليه السّلام - فرمود: كسي كه قرض بگيرد در صورتي كه تصميم داشته باشد آن را پس دهد، در امانِ خداست تا آن را اداء كند، ولي اگر تصميمنداشته باشد آنرا به صاحبش برگرداند، پس او محسوب مي شود. (بحار الانوار، ج 103، ص 150)
پيامبر اكرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: تاخير در پرداخت قرض توسط انسان توانمند و غني، ظلم است. (وسائل الشيعه، ج 13، ص 90)
امام صادق - علیه السلام - ميفرمايد: ان سه دستهاند: کسي که زکات ندهد، کسي که مهر ن را حلال شمرده (و از دادن آن خودداري کند) و کسي که قرض کند و قصد اداء آن دين و قرض را نداشته باشد.
رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: شبي كه به معراج برده شدم ديدم كه روي درب بهشت اين چنين نوشته بود: صدقه ده برابر پاداش دارد و قرض هيجده برابر. به جبرئيل گفتم: چرا قرض برتر از صدقه است؟ گفت: چون قرض گيرنده فقط به خاطر نيازش قرض مي گيرد ولي سائل تقاضاي كمك مي كند، اگر چه بي نيازباشد. (كنز العمّال، ح 15374)
امام موسی بن جعفر-علیه السلام- فرموده اند: مبادا از خرج کردن دارایی خود (مالی، جانی، آبرویی) در راه دریغ کنی که اگر چنین کردی بدان که دو برابر آن مال را از روی ناچاری در راه باطل و معصیت خدا خرج خواهی کرد.( تحف العقول/ 432)
من ذي الذي يقرض الله قرضاً حسناً فيضاعفه له اضعافاً کثيره و الله يقبض و يبسط و اليه ترجعون. (264 - بقره(
کيست که به خدا قرض دهد, قرض نيکو را, تا آن را براي او مضاعف سازد به اضعاف بسيار و خداست که تنگ مي گيرد و يا مي بخشد و بازگشت همه شما به سوي اوست.
مراد از قرض دادن به خدا, خرج کردن در راه خداست, نظير تمام کارهاي خيرياست که انجام مي شود, هر نوع کمک به بندگان خدا براي رضاي خدا نوعي وامدادن به خدا به حساب مي آيد.
ساختن بناهايي که سود آن در کوتاه مدت يا دراز مدت عايد همه مردم مي شودهمچون مؤسسات خيريه, خانه سازي واحدهاي آموزشي, بيمارستانها, مراکز علمي وتربيتي, دستگيري از بينوايان, اعطاء هزينه تحصيل جوانان با استعداد, خشنودکردن مردم ستمديده, رسيدگي به حال ضعيفان, يتيم نوازي, اطعام مساکين, فراهم کردن وسيله ازدواج جوانان که قرض دادن در آن مندرج و در سرلوحه ي همه آنهاقرار دارد. زيرا تمام آنها به علاوه آنچه که به عنوان وجوهات پرداخته ميشود, صدقه به حساب مي آيد و رسول خدا عليه صلوات الله فرموده در شب معراجديدم که در بهشت نوشته است : الصدقه بعشر امثالها و القرض بثمانيه عشر السنن» کسي که در راه خدا صدقه مي دهد ده برابرش پاداش به او عطا مي شود وکسي که قرض مي دهد, ثواب آن هيجده برابر است.
پرسيدم اي جبرئيل علت اينکه ثواب قرض بيشتر از پاداش صدقه است چيست؟ گفت : صدقه ممکن است به غير مستحق برسد, ولي وام گيرنده واقعي, تا محتاج نباشدبراي دريافت وام اقدام نمي کند.
درباره این سایت